Hopp til hovedinnhold

Utstedelse av fremmedkapital

Sjekkliste for styret og selskapet

Utstederrollen:

  • Kunnskap om kapitalmarkedsfinansiering.
  • Tydelig og balansert låneavtale.
  • Jevnlig rapportering om finansiell risiko, bærekraftsforhold og eventuelle vilkårsbrudd.
  • Likeverdig behandling av kreditorer.

Tilretteleggerrollen:

  • Vurdering av utsteders finansielle og juridiske forhold.
  • Oppdaterte kredittanalyser.
  • Redegjøre for avvik fra standard låneavtaler.
  • Veiledning til utstedere om bærekraftsobligasjoner. 
Graf på skjerm, foto
Publisert: 08.12.2025
Sist oppdatert: 10.12.2025

Et velfungerende marked for fremmedkapital er avhengig av effektiv håndtering av ansvar og plikter fra alle aktører. Obligasjonsfinansering innebærer bruk av låneavtaler som i varierende grad er standardiserte, og hvor tilretteleggere spiller en sentral rolle i å sikre en god gjennomføring av emisjonsprosessen samt oppfølging av utsteder. Tilretteleggers særlig viktige rolle som bindeledd mellom utsteder og kreditor, gjør at vi har etablert egne forventninger til dem. Vår oppfatning er at dette bidrar til riktigere prising og mer effektive og transparente markeder. Som kreditor har vi forventninger til både utstedere og tilretteleggere. Våre forventninger tar utgangspunkt i særtrekkene i det nordiske markedet for fremmedkapital og som kan avvike fra tilsvarende ansvar i aksjemarkedet. 

Utstederrollen

  • Vi forventer at utsteder har god kjennskap til kapitalmarkedsfinansiering og obligasjonsmarkedets funksjonsmåte. Videre forventer vi at utstedere følger NUES’ anbefalinger så langt det passer.
  • Vi forventer at låneavtalen utformes slik at den gjenspeiler relevante risikofaktorer som knyttes til utsteder og det aktuelle lånet. Plikter og rettigheter etter låneavtalen må gjøres tydelig kjent for alle i forkant av investeringen.
  • Vi forventer at utsteder redegjør for vesentlig finansiell og forretningsmessig risiko, også som følge av miljø­ og samfunnsmessige forhold. Utsteder må legge til rette for jevnlig rapportering og investormøter gjennom hele lånets løpetid.
  • Dersom det er utsikter til at utsteder kan komme i brudd med ett eller flere av lånevilkårene, forventer vi at utsteder redegjør for hvordan dette vil bli håndtert, enten i form av forebyggende tiltak, eller tiltak som vil bli gjennomført hvis et brudd eventuelt oppstår.
  • Vi forventer at utsteder straks meddeler markedet relevante nyheter, herunder negativ informasjon.
  • Vi forventer at utsteder opptrer aktivt i situasjoner med endringer i låneavtalen eller ved kreditthendelser. Dette innebærer løpende kontakt med obligasjonseiere, Tillitsmann og tilrettelegger, parallelt med eventuelle forhandlinger med andre interessenter.
  • Vi forventer en likeverdig behandling av alle kreditorer innenfor den etablerte prioritetsstrukturen.
  • Vi forventer at reforhandlinger av låneavtalen skal gjenspeile det endrede risikobildet på en tilfredsstillende måte, og at en eventuell kompensasjon skal reflektere dette, uavhengig av hva eller hvor raskt obligasjonseierne stemmer.
  • Ved utstedelse av bærekraftsobligasjoner forventer vi at utsteder etablerer et rammeverk med vilkår knyttet til formål og rapportering, og at relevant bærekraftsinformasjon inkluderes. Rammeverket skal angi formål med finansieringen, hvilke prosjekter som skal finansieres, samt inkludere konkrete bærekraftsmål som er ambisiøse.  Rammeverket skal være i samsvar med relevante markedsstandarder, slik som ICMAs prinsipper for bærekraftsobligasjoner, og inneha en tredjepartsverifisering.

Tilretteleggerrollen

  • Vi forventer at tilrettelegger gjennomfører en vurdering av utsteders finansielle stilling og relevante organisatoriske og juridiske forhold i overensstemmelse med krav i lov, bransjestandarder og relevante anbefalinger. Kreditorer skal gis tilgang på relevant dokumentasjon og analyser.
  • Vi forventer at kredittanalyser oppdateres gjennom lånets løpetid, ved behov og betinget av utsteders kredittrisiko. Kredittanalysen må være balansert og gi en troverdig fremstilling av utsteders risikoprofil, og relevante faktorer knyttet til risiko- og eierstyring.
  • Vi forventer at tilrettelegger redegjør for avvik fra det som anses som en alminnelig, standard låneavtale. Særlig gjelder dette en presisering av definisjoner, og hvilke sentrale lånevilkår som eventuelt ikke er tatt med i avtalen.
  • Vi forventer at tilretteleggere veileder utstedere om anbefalte standarder og prinsipper som bør følges i utarbeidelsen av all relevant dokumentasjon knyttet til bærekraftsobligasjoner. Vi forventer videre at all dokumentasjon er i tråd med etablerte markedsstandarder, slik som ICMAs prinsipper for bærekraftsobligasjoner, samt inkludere konkrete bærekraftsmål som er ambisiøse.